Voor YouTube komt kerst dit jaar vroeg: het legde nieuwe contracten vast met muziek en entertainmentgiganten Sony Music Entertainment en Universal Music Group. Die lang lopende overeenkomsten moeten de weg vrijmaken voor een eigen streamingsdienst in 2018.

Dat schrijft persbureau Bloomberg.

Alphabet, het moederbedrijf van Google en YouTube, wil die dienst in 2018 opzetten en de naam ‘Remix’ mee geven. Het zou een volgende stap zijn om te concurreren met marktleiders Spotify – dat in 2018 naar de beurs wil – en Apple Music.

Naar verluidt kostte het YouTube twee jaar om de deals met Sony en Universal te beklinken. De overeenkomsten volgen na een vergelijkbare deal met Warner Music Group in mei. De drie documenten vormen straks de basis voor Remix.

De contracten regelen zaken rond royalties voor de auteursrechtelijk beschermde muziek die op YouTube te vinden is. Gevolg zal waarschijnlijk zijn dat YouTube strenger gaat optreden tegen muziek die privégebruikers of piraten uploaden. Deze gratis beschikbare muziek is een doorn in het ook van de muziekindustrie en is voor YouTube een bron van potentiële inkomsten.

Remix is overigens niet Google's eerste poging om een streamingdienst te beginnen. Google Play en YouTube Music Key probeerden het eerder, maar haalden bij lange na niet de aantallen van Spotify (60 miljoen betalende gebruikers) en Apple Music (27 miljoen).